default_mobilelogo

Informujemy, że w dniu 1 grudnia 2020 r. weszło w życie Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 12 listopada 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie przeprowadzania badań lekarskich pracowników, zakresu profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracownikami oraz orzeczeń lekarskich wydawanych do celów przewidzianych w Kodeksie Pracy (dz. U. z 2020 r., poz. 2131).

W związku z powyższym, w oparciu o wskazówki metodyczne w sprawie przeprowadzania badań profilaktycznych pracowników (Załącznik do rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 12 listopada 2020 r., poz. 2131) lekarz medycyny pracy podejmuje decyzję o zakresie oraz częstotliwości badań profilaktycznych.

Pracodawcy kierujący pracowników na badania profilaktyczne zobligowani są do umieszczenia na skierowaniu informacji o występujących na stanowisku pracy czynników szkodliwych bądź ich braku. Skierowania niezawierające przedmiotowej informacji nie będą realizowane.

e-recepta
https://pacjent.gov.pl/internetowe-konto-pacjenta/erecepta

Jak to działa:
– lekarz elektronicznie wystawia e-receptę
– jeżeli pacjent ma aktywne Indywidualne Konto Pacjenta (IKP) to na telefon otrzymuje SMS-a z 4-cyfrowym kodem, który w połączeniu z jego numerem Pesel umożliwi wykupienie leków w aptece
– jeżeli pacjent nie ma jeszcze aktywnego IKP otrzyma od lekarza papierowy „wydruk informacyjny” (w formacie dzisiejszej recepty). Wydruk zawiera 4-cyfrowy kod, który umożliwia wykupienie leków w aptece

Co zrobić, żeby SMS-y przychodziły na telefon?
– zaloguj się na swoje IKP
– wybierz zakładkę „Moje konto”
– zaznacz zgodę na otrzymywanie SMS-ów (ewentualnie maili) informujących o wystawieniu recepty
– odtąd każde wystawienie e-recepty będzie potwierdzone SMS-em zawierającym 4-cyfrowy kod
– lekarz może wystawić e-receptę na większą ilość opakowań – będziesz je stopniowo realizował w odpowiednim dla siebie czasie, bez konieczności kolejnych wizyt w przychodni
– e-recepty nie zgubisz, pozostanie dostępna w aptece do momentu wykupienia wszystkich przepisanych przez lekarza opakowań
– użytkownicy aplikacji Visimed również otrzymają informacje o wystawionej e-recepcie

e-skierowanie
https://pacjent.gov.pl/internetowe-konto-pacjenta/eskierowanie

 

Indywidualne Konto Pacjenta (IKP)
https://pacjent.gov.pl/internetowe-konto-pacjenta

Na swoim IKP:
– zobaczysz swoje e-recepty, z informacją o dawkowaniu
– zobaczysz wszystkie recepty zrealizowane po 1 stycznia 2019 (także papierowe)
– znajdziesz historię swoich wizyt opłaconych przez NFZ (od 2008 roku)
– możesz udostępnić osobie bliskiej lub lekarzowi informacje o stanie zdrowia i historię przepisanych leków

Dzięki IKP:
– otrzymasz e-receptę SMS-em lub mailem
– jeśli chorujesz przewlekle, to po ustaleniu z lekarzem otrzymasz kolejną e-receptę bez wizyty w gabinecie
– w 2021 roku w ten sposób otrzymasz e-skierowanie

Jak się zalogować do IKP?
– np. za pomocą profilu zaufanego – wejdź na stronę www.pacjent.gov.pl

Jeśli nie masz profilu zaufanego, załóż go.
Możesz:
– założyć go online przez bank — banki, w których możesz to zrobić: PKO BP, PKO SA, Millenium, mBank, ING, Alior
– zarejestrować się w serwisie pz.gov.pl i potwierdzić swój PZ w punkcie potwierdzającym — np. w oddziale NFZ, urzędzie gminy, urzędzie skarbowym.

Remed + Lectus Sp. z o.o. przypomina, że pacjent ma obowiązek dostarczenia oryginału skierowania nie później niż w terminie 14 dni roboczych od dnia dokonania wpisu na listę oczekujących. Oryginał skierowania można dostarczyć osobiście, za pośrednictwem osób trzecich lub przesłać pocztą. Niedostarczenie oryginału skierowania w powyższym terminie skutkuje skreśleniem z listy oczekujących. Odebrane od pacjenta skierowanie jest przechowywane przez świadczeniodawcę.

Ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych j. t. Dz. U. 2015.581. Art. 20, ust. 2a.

Rzecznik Praw Pacjenta

Pan Bartłomiej Łukasz Chmielowiec

Możliwości kontaktu

Ogólnopolska bezpłatna infolinia Rzecznika Praw Pacjenta:

800 - 190 - 590
(z tel. stacjonarnych i komórkowych)
czynna pn. - pt. w godz. 8.00 - 20.00

Biuro Rzecznika Praw Pacjenta
ul. Młynarska 46
01-171 Warszawa


Sekretariat:
tel.: (22) 532 - 82 - 50
fax.: (22) 532 - 82 - 30
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.


Przyjęcia interesantów w Biurze:

  • Poniedziałek - w godzinach od 9.00 do 18.00
  • Wtorek - w godzinach od 9.00 do 15.00
  • Środa - w godzinach od 9.00 do 15.00
  • Czwartek - w godzinach od 9.00 do 15.00
  • Piątek - w godzinach od 9.00 do 15.00

 

NOCNA I ŚWIĄTECZNA OPIEKA ZDROWOTNA

Nocna i świąteczna opieka zdrowotna udzielana jest od godziny 18 po południu do 8 rano w dni powszednie oraz całodobowo w dni wolne od pracy. Z opieki lekarskiej i pielęgniarskiej udzielanej w punktach nocnej i świątecznej pomocy można skorzystać w przypadku nagłego zachorowania lub nagłego pogorszenia stanu zdrowia:

  • gdy nie ma objawów sugerujących bezpośrednie zagrożenie życia lub grożących istotnym uszczerbkiem na zdrowiu
  • zastosowane środki domowe lub leki dostępne bez recepty nie przyniosły spodziewanej poprawy
  • zachodzi obawa, że oczekiwanie na otwarcie przychodni może znacząco niekorzystnie wpłynąć na stan zdrowia.

W razie nagłego zachorowania lub nagłego pogorszenia stanu zdrowia pacjent może się udać po pomoc do dowolnego punktu nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej (nie obowiązuje rejonizacja), niezależnie od tego, gdzie mieszka i do którego lekarza lub pielęgniarki podstawowej opieki zdrowotnej (POZ) złożył swoją deklarację.

Dyżurujący w przychodni lekarz udziela porad w warunkach ambulatoryjnych, telefonicznie, a w przypadkach medycznie uzasadnionych w domu pacjenta. W razie konieczności lekarz lub pielęgniarka udzielają pomocy w ramach nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej w domu chorego. Pomoc wyjazdowa udzielana jest jednak przez właściwy punkt nocnej i świątecznej pomocy przypisany do konkretnego obszaru. Lekarz udzielający pomocy w ramach opieki wyjazdowej może, jeśli zajdzie taka potrzeba, skierować pacjenta do szpitala lub wezwać karetkę pogotowia ratunkowego. W punkcie nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej pacjent ma prawo do zaświadczenia, które związane jest z zakresem udzielanych w tym miejscu świadczeń, a wynika ze stanu zdrowia pacjenta stwierdzonego przez lekarza w trakcie przeprowadzonego osobiście badania. Obowiązek wystawienia zaświadczenia o niezdolności do pracy lub kontynuowania nauki, lub uczestnictwa w zajęciach sportowych, spoczywa na lekarzu, który taką niezdolność stwierdzi. Każdy świadczeniodawca podstawowej opieki zdrowotnej (lekarz rodzinny) ma obowiązek umieścić wewnątrz przychodni (widoczne także z zewnątrz), adresy oraz numery telefonów podmiotów udzielających świadczeń po godzinie 18 oraz w dni ustawowo wolne od pracy.

Informujemy, że świadczenia nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej są realizowane na terenie Gdańska w następujących miejscach: